Auton käyttövoima
SOPIIKO SINULLE PARHAITEN BENSA, DIESEL, HYBRIDI VAI SÄHKÖ?
Perinteiset bensiini- ja diesel-polttomoottorit ovat saaneet seurakseen kaasuautot, täyssähköautot ja erilaiset hybridit, kuten lataushybridit, bensahybridit ja dieselhybridit. Käyttövoimavaihtoehtojen laajetessa herää helposti kysymys, mikä näistä kannattaa valita uutta autoa hankkiessa? Kaikilla eri käyttövoimilla on käyttäjänsä ja etunsa, ja autammekin tällä sivulla saamaan hieman selvyyttä siihen, millainen auto sinulle voisi sopia.
Mitä eroa on bensa-autolla, dieselillä, sähköautolla ja hybridillä?
Kaikki autot tarvitsevat käyttövoimakseen jotain polttoaineista, ja pitkään olemme tottuneet käyttämään käyttövoimana bensiiniä ja dieseliä. Vuonna 2020 kuitenkin hybridiautojen ja sähköautojen kysyntä lähti merkittävään kasvuun, eri vaihtoehtojen ollessa helpommin saatavilla ja kustannusten laskiessa, sillä ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota.
- Perinteiset polttomoottorit, eli bensa- ja dieselautot, ovat edelleen suosituimpia Suomessa. Polttoainetta on helposti saatavilla, autojen toimintamatkat ovat pitkät ja auton hankintahinta on edullisempi. Polttomoottorilla on toistaiseksi myös ylivoimainen asema vetoautona sen luotettavan vääntövoiman ansiosta, mutta sähköautot ovat kehittymässä myös näihin tehtäviin sopiviksi. Vähäisessä ajossa ja varsinkin taajama-ajossa kulutus saattaa olla automallista riippuen korkea, bensiinin ja dieselin hinta muuttuu verotuksen ja raakaöljyn hinnan mukaan ja auton päästöt ovat muita käyttövoimia korkeammat. Dieselautoon voi kuitenkin valita vähäpäästöisempää, uusiutuvaa dieseliä jos haluaa pienentää päästöjä. Katso myynnissä olevat bensiiniautot ja dieselautot.
- Kevythybridi on auto, jossa on bensiinimoottorin lisäksi ajoa avustava sähkövoimanlähde. Kevythybridi kuluttaa yleensä pelkkää bensamoottoria vähemmän polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, mutta muita suuria eroja ei ole pelkkään polttomoottoriin. Katso myynnissä olevat hybridiautot.
- Täyshybridi eli itselataava hybridi on auto, jossa on polttomoottorin lisäksi ajon aikana latautuva akku ja sähkömoottori. Sähkömoottori avustaa polttomoottorin toimintaa, ja tarvittaessa auto voi kulkea lyhyen matkan pelkällä sähkölläkin. Täyshybridi ei tarvitse latauspistettä ja sen kulutus on etenkin kaupunkiajossa pelkkää polttomoottoria matalampi, mutta esimerkiksi vetoautoksi täyshybridi ei sovi. Vähän ja pääsääntöisesti kaupungissa ajavalle itselataava hybridi voi olla hyvä vaihtoehto. Katso myynnissä olevat hybridiautot.
- Ladattavassa hybridissä on sekä polttomoottori (bensa tai diesel) että sähkömoottori. Täyshybridistä poiketen ladattavan hybridin sähkömoottoria voidaan ladata myös latauspisteellä, ja sillä voi ajaa pelkällä sähköllä joitain kymmeniä kilometrejä. Suunnitelmallisella kuskilla tämän hyödyntäminen voi laskea polttoainekuluja ja päästöjä. Katso myynnissä olevat hybridiautot.
- Täyssähköautossa on nimensä mukaisesti pelkästään sähkömoottori (tai useampi moottori) ja akusto. Sähköautojen toimintamatka vaihtelee vielä suuresti, mutta parhaimmillaan sähkömoottorilla voi päästä jo yli 600 kilometrin matkoja ilman välilatausta. Pitkää matkaa ajavan kannattaa kuitenkin muistaa olevansa latauspisteiden varassa, sillä sähköautossa ei ole enää polttomoottoria ns hätävarana virran loppuessa. Valtio tarjoaa ostotuen täyssähköauton hankkijalle, jonka lisäksi sähköautojen verotusta on kevennetty. Sähköauton lataus ja huolto ovat myös huomattavasti edullisempaa perinteiseen polttomoottoriin verrattaessa. Hankintahinta on kuitenkin vielä korkea vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattaessa, latausverkosto ei vielä palvele pitkän matkan autoilijoita eivätkä kaikki taloyhtiöt, asunto-osakeyhtiöt ja työpaikat ole vielä valmiita hankkimaan tarvittavia latauspisteitä. On arvioitu, että täyssähköautojen hinta alkaa laskea bensa-autojen tasolle lähivuosina. Katso myynnissä olevat täyssähköautot.
Käyttövoima näkyy verotuksessa ja polttoaineen hinnassa sekä saatavuudessa
Auton juokseviin kuluihin kuuluvat olennaisesti verotus, sekä polttoaineen hankinta. Bensiinin ja dieselin saatavuus on usein eri vaihtoehdoista paras, mutta täyssähköauton tai hybridin latauspisteen asennus kotiin tai taloyhtiöön onnistuu nykyään kohtuullisilla kustannuksilla. Myös yleiset latauspisteet esimerkiksi kauppojen yhteyksissä ovat yleistyneet.
- Sähkön hinnasta ja sähkön hankintatavasta riippuen täyssähköauto on paljon ajavalle edullisin polttoainekustannuksiltaan, sisältäen latauspisteen asennuksen ja auton akun uusimisen. Vastaavilla ajokilometreillä toisiksi edullisin on diesel.
- Vähän ajavalle kuskille ladattavat hybridit ovat kaikkein kalleimpia, täyssähköauto tulee tiiviisti perässä ja todennäköisesti edullisimmin kulkee polttomoottoreilla, eli bensalla tai dieselillä.
Käyttövoiman kustannusarvioita on tarkasteltu Suomen Ilmastopaneelin Autokalkulaattorilla, jolla voit arvioida auton kustannuksia omien ajokilometrien perusteella.
Käyttövoimaveroa peritään osana ajoneuvoveroa, mikäli auto kulkee jollain muulla kuin bensalla. Edullisin käyttövoimavero on bensiinihybridillä, ja korkein verotus on dieselautoilla.
Mikä käyttövoima on ympäristöystävällisin?
Ympäristöystävällisyys on usealle tärkeä kriteeri muiden ohessa. Pelkkä käyttövoima ei vielä kerro kaikkea auton ympäristöystävällisyydestä, sillä esimerkiksi sähköauton lataukseen käytetyn sähkön tuotantotapa vaikuttaa lopulta myös auton ympäristöystävällisyyteen. Erityyppisissä autoissa tarvitaan myös erilaisia akkuja, joiden valmistaminen ja valmistuksen päästöt tulee ottaa huomioon kokonaiskuvassa. Täyssähköautoa pidetään myös akuston valmistus ja sähköntuotanto huomioituna kaikista ekologisimpana vaihtoehtona. Kuitenkin bensiini- ja dieselautojen päästöjä on saatu pudotettua jo merkittävästi tekniikan kehittymisen ansiosta, esimerkiksi erilaisten puhdistusmenetelmien avulla.
Päästöjä ja polttoaineen kulutusta saa laskettua mukavasti jo hybridin avulla, jolloin sähkömoottori avustaa polttomoottoria eikä bensiiniä tai dieseliä pala enää yhtä paljon. Pitkään polttoainemoottorilla ajaneelle kevythybridi tai itselataava hybridi ovat myös sikäli hyviä vaihtoehtoja, että ajotottumuksia ei tarvitse muuttaa suuresti kertaheitolla.
Pyydä tarvittaessa apua käyttöösi sopivimman käyttövoiman valintaan
Auton valinnassa on monta muuttujaa, joista voi olla vaikea saada selkeää kokonaisuutta aikaiseksi. Erilaisia käyttövoimia vertaillessa kiinnitä huomiota arvioituihin vuosittaisiin ajokilometreihin, ajatko enemmän taajamassa vai maantiellä, millaiset lataus- ja tankkausmahdollisuudet kotisi lähiympäristössä on, ajatko enemmän lyhyitä vai pitkiä matkoja, tarvitsetko paljon tavaratilaa ja tarvitaanko autolta vääntöä myös vetohommiin.
Mikäli valinta käy vaikeaksi, niin tervetuloa käymään meillä, jossa sinua auttaa asiantuntevat myyjät ja voit myös koeajaa eri vaihtoehdot.